onsdag 27. januar 2010

litt mer om pcos

ja.. fant litt info om pcos her..
å det er jo forklaringer på masse her.. hehe..

når man ser under på disse symtomene på pcos så har jeg jo det meste. jeg har fremmhevet de symtomene som jeg har.
er det derfor jeg hele tiden er så trøtt? å så er det derfor jeg er så stor å det er vanskelig å ta av seg. det har legen sakt å.
det hjelper litt på selvtilliten at det ikke bare er min "feil" at jeg er feit.



Er PCO og PCOS farlig?
Cystene i polycystiske ovarier er ikke farlige og trengs normalt ikke å fjernes. De fører heller ikke til kreft i eggstokkene. Men hormonforandringene til kvinner med PCOS gjør dem mer utsatt for en rekke helseproblemer du kan lese mer om under.

Hvilke andre sykdommer eller tilstander er knyttet til PCOS?
Det ser ut til at insulinresistens (insulinet i kroppen virker dårligere og produksjonen går opp) ofte rammer kvinner med PCOS. Enkelte mener også at insulinresistens er å regne som et symptom på PCOS.

Fordi kvinner med PCOS gjerne har uregelmessige menstruasjonssykluser og/eller manglende eggløsning, produseres hormonet østrogen, men ikke progesteron. Dermed kan livmorslimhinnen bli svært tykk og det kan føre til svært kraftige blødninger. Uten behandling kan en stadig tykkere livmorslimhinne føre til kreft. Heldigvis er denne krefttypen fremdeles sjelden og kan kanskje også forhindes ved bruk av p-piller som regulerer menstruasjonssyklusen.

PCOS fører også til høyere risiko for diabetes, høyt kolesterol, høyt blodtrykk og hjertesykdom. Får man sykdommen under kontroll tidlig, reduseres risikoen kraftig.

Når bør jeg søke lege?
Dersom du lurer på om du har PCOS, kan det være lurt å forhøre deg med legen din om videre utredning er aktuelt. Under finner du en oversikt over signaler du kan se etter. Kjenner du deg igjen i noen eller flere av punktene under, bør du ta kontakt med legen din snarest.
Uregelmessig eller uteblitt menstruasjon (gjerne med lange mellomrom og svært kraftig eller uvanlig sparsom blødning)
•Habituell abort (flere enn tre spontanaborter)
•Ufrivillig barnløshet
•Kviser og uren (gjerne fet) hud

•Uønsket kroppshår på uvanlige steder (f.eks i ansiktet, på brystet og på lårene)
•Legger plutselig mye på deg uten endringer i kosthold eller treningsmengde
•Overvekt – særlig om du har ”eplefasong” hvor vekten samler seg rundt magen
•Kjenner deg unormalt trøtt og sliten

At du kjenner deg igjen i noen av punktene over betyr ikke at du har PCOS. Blodprøver og ultralydundersøkelse kan påvise eller avkrefte sykdommen. Og det finnes heldigvis gode behandlingsmetoder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar