Myndig, innlevende og klok - et ideal for alle foreldre!
Du har en klok foreldrestil hvor du lytter til barnet, er tilstedeværende, og leder barnet gjennom samarbeid. Dette er slik de fleste foreldre kan fungere på en god dag, men neppe 365 dager i året. Er du sikker på at du var 100% ærlig i besvarelsen din?
Barna dine blir sosiale og selvstendige, hvis du klarer å opprettholde denne foreldrestilen.
mine svar:D
|
|
Q: Familien skal på skogstur, og 6-åringen nekter å bli med. Hva gjør du? Alternativ | Ditt svar | | Spør barnet om det er noe annet det kunne tenke seg å gjøre? | |
| Blir hjemme. | |
| Barnet må bli med, men kan få lov etter en halvtime å bestemme om dere skal gå hjem igjen. | |
| Barnet må bli med. Punktum. | |
|
|
Q: Klassisk butikksituasjon. Treåringen hyler, legger seg på gulvet og sparker. Han vil ha en is. Alternativ | Ditt svar | | Hvis han ikke reiser seg opp øyeblikkelig, får han hverken is eller lørdagsgodt de neste to ukene. | |
| Han får ikke is, men kan få lov til å sitte i handlevognen hvis han vil... Hvis ikke avledning fungerer, bærer jeg han ut av butikken. | |
| Han får ikke is, men en liten kjekspose og et spidermanblad. | |
| Han får is. Dette orker jeg ikke! Jeg tar en alvorsprat med barnet etterpå. | |
|
|
Q: Søsken slåss om en leke. Hva gjør du? Alternativ | Ditt svar | | Løper til butikken og kjøper en tilsvarende leke, så de har en hver. | |
| Later som om du ikke hører dem. De får ordne opp selv. | |
| Sier at de har 10 sekunder på seg til å bli enige om hvem som skal ha leken, hvis ikke kaster du den i søpla. | |
| Snakker med barna om å dele. Spør om barna har noen forslag hvordan de kan løse situasjonen. | |
|
|
Q: Du henter barnet i barnehagen. Han ler og gjemmer seg. Vil ikke hjem. Du har dårlig tid fordi du skal kjøre hans eldre søster på trening. Hva gjør du? Alternativ | Ditt svar | | Roper til barnet at det må komme øyeblikkelig, fordi du må reise straks. Løper etter ham og bærer han resolutt ut fra barnehagen. | |
| Sier til barnet flere ganger: - "Nå reiser jeg", og går mot porten. - "Vil du at jeg skal reise fra deg?" | |
| Sier til barnet at du går og pakker sekken hans mens han blir ferdig med leken, men sier at dere må reise når du kommer ut igjen. | |
| Setter meg ned og venter. Det ser jo ut som om barnet har det morsomt. Ringer febrilsk til besteforeldre og naboer for å få hjelp til å kjøre storesøster på trening. | |
|
|
Q: Barnet ditt banner for første gang, og ser forventningsfullt på deg. Hva gjør du? Alternativ | Ditt svar | | Du lover barnet et nytt PC-spill hvis det aldri banner mer | |
| Du gir klar beskjed om at banning ikke er lov, og sender barnet straks på rommet | |
| Forteller at du kan et mye tøffere ord. Vil du høre? "Panderama!" | |
| Han ser så rar ut at jeg begynner å le. Etterpå forteller jeg at han aldri må si slike stygge ord. | |
|
|
Q: Barnet ønsker seg en dyr leke. De fleste av barnets venner har en tilsvarende leke. Hva gjør du? Alternativ | Ditt svar | | Vil ikke at barnet skal føle seg utenfor. Kjøper leken. | |
| Snakker med barnet om at leken koster mange penger. Lar barnet få tjene pengene til leken selv ved ukepenger/plikter. | |
| Lar leken bli en belønning for at barnet skal slutte med en adferd du ikke liker | |
| Du sier til barnet at du ikke har råd, men kjøper det allikevel når barnet spør mange ganger. | |
|
|
Q: Toåringen din dytter et annet barn. Hva gjør du? Alternativ | Ditt svar | | Gir straks det gråtende barnet trøst. Etterpå forklarer du ditt eget barn at det gjør vondt å bli dyttet. | |
| Hjelper det gråtende barnet opp, og velger å tro at det var et uhell. | |
| Sier til ditt barn at slik må du ikke gjøre. - "Hvis det var med vilje, da..." | |
| Gir straks klar og tydelig beskjed til ditt eget barn om at slik gjør man ikke! - "Skal jeg dytte deg, eller? Så kjenner du hvor vondt det gjør?" | |
|
|
Q: Du observerer at barnet har få eller ingen lekekamerater på skolen. Hva gjør du? Alternativ | Ditt svar | | Inviterer hele barnets klasse med på lekeland | |
| Spør barnet -"Hvorfor har du ikke venner?" | |
| Du gir barnet ditt beskjed om å være mer sosial. Å ha venner er veldig viktig, men barnet må selv ordne opp i dette. | |
| Du foreslår å hjelpe barnet med å invitere hjem en eller to klassekamerater og ringer læreren for å drøfte din bekymring. | |
|
|
Q: Det er morgen, og 3-åringen din nekter å kle på seg klærne du har funnet. Hva gjør du? Alternativ | Ditt svar | | Barnet må ha på seg klær. Jeg kler på barnet med makt. | |
| Jeg lar barnet reise til barnehagen i pysjamas. | |
| Lar barnet ta på seg det hun vil. Så blir det rosa fe-antrekk med glitrevinger i dag. So what? | |
| Forklarer barnet kort hvorfor hun må ha på seg dette, men lar henne få velge mellom rosa eller hvit strømpebukse. | |
|
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar